top of page

Menselijkheid

  • menssanaoostende
  • 4 aug
  • 6 minuten om te lezen

Dag lieve lezer,

ik kijk met een warm hart terug naar de Cath&Kruid Opendeurdag van 1 mei jl en wil graag nogmaals alle aanwezigen bedanken voor hun komst. De weergoden waren ons weer eens extra goedgezind en de Midsummer Ice Tea Cathisane vloeide rijkelijk. Een heerlijk verfrissend drankje dat bij warme temperaturen zo'n deugd doet. De flessen witte wijn die ik ook voor de gelegenheid had aangekocht, staan nog steeds onaangeroerd in de berging 😄 En ik vind het heerlijk dat dit fris niet-alcoholisch zelf gebrouwd drankje zoveel succes kende. Het is nog heel de zomerperiode beschikbaar bij Cath&Kruid. Hoe je de kruiden kan klaarmaken staat uiteraard, zoals bij elke Cathisane, op de verpakking vermeld. En ik leg het je ook graag nog eens persoonlijk uit als je het komt aankopen.

Wil je de Midsummer Ice Tea bij jou thuis eens proberen of het als geschenkje geven, geef me dan een seintje via het gekende nummer 0465/070285. Dan spreken we een moment af wanneer je het kan komen ophalen.


ree

En dit brengt me tot een gegeven wat ik hier in deze Nieuwsblog graag wil bespreken, toelichten, in de kijker zetten...


Je zult op mijn site al kunnen lezen hebben dat, als je een afspraak wilt maken bij Cath&Kruid, je dat enkel telefonisch kan doen. Inderdaad, je zult op mijn website geen mailadres vinden, ook geen digitale agenda.

Ja, ik kies hier bewust voor. Heel bewust zelfs.

Ik merk hoe digitalisering met grote vaart al het "menselijk" contact overneemt. Hoe alles nu gebeurt met een scherm tussen mensen in.

Begrijp me niet verkeerd! Natuurlijk zijn er tal van voordelen aan het digitale gegeven. Als bron van informatie kan het zeker tellen! (als je natuurlijk de juiste informatie krijgt). En ook voor het aankondigen van evenementen die er te gebeuren staan. Had ik op Facebook de aankondiging niet gezien van Astrid, dan had ik de Jaaropleiding Kruidenvrouw nooit gevolgd. Of was ik niet naar de boekvoorstelling kunnen gaan van Toni Coppers of Sylvia Broeckaert. Of had ik de aanbieding niet gelezen bij Boventoon waar ik een heerlijk ontspannend Klankbad kon nemen. (een aanrader trouwens! 🥰 www.boventoon.be )

Ook ik gebruik de Social kanalen om informatie door te geven. Heel handig, en ik maak hier heel dankbaar gebruik van! En met vrienden, dus mensen die ik heel goed ken, daar stuur ik ook regelmatig berichtjes via het digitaal kanaal naartoe, maar alleen omdat ik ze goed ken, omdat ik aan hun woorden kan voelen wat ze bedoelen, omdat ik hun taalgebruik ken.


Waarom ik steevast bij mijn keuze blijf om afspraken via persoonlijk telefoongesprek te maken, is om meerdere redenen.

Een eerste reden is, dat als je via berichtjes een datum wilt afspreken en je een aantal data voorstelt, en de ander antwoordt een tijdje later, een voorgestelde datum ondertussen al ingevuld kan zijn door een afspraak dat telefonisch werd gemaakt, omdat de afspraak dan op dat moment meteen vastgezet wordt, en er geen tijd is tussen het voorstel en de effectieve afspraak. Puur praktisch dus.

Een tweede reden is dat ik graag hoor wie ik aan de lijn heb. Zijn het vaste klanten, dan is een korte babbel altijd leuk, even polsen hoe het met de ander gaat.

Zijn het nieuwe klanten, dan voel ik ook graag de persoon al op dit moment in. Ik kan de juiste vragen stellen, aangaande de keuze van de massage of verzorging die de nieuwe klant wil ondergaan. Ik kan ook uitleg geven op persoonlijke vragen. Een eerste "persoonlijk" contact vind ik zoveel waardevoller dan een paar geschreven woorden in een onpersoonlijk bericht, wat het vaak is, als je iemand (nog) niet kent. Een stem geeft al een beeld weer van de persoon, het woordgebruik, het tempo, de intensiteit. Voor mij allemaal belangrijke gegevens om de nieuwe klant op de juiste manier te verwelkomen of, juist niet te laten komen als ik hoor of voel dat het doel van het bezoek niet overeenkomt met wat ik in de praktijk aanbied.

Medische problemen zoals bv een hernia zal ik niet kunnen oplossen, dan stuur ik graag de klant door naar een osteopaat. Maar ook voor intiemere massage ben je bij Cath&Kruid niet op het juiste adres. Ook hiervoor kun je ergens anders terecht.

Persoonlijk contact, menselijkheid, verbinding van Ziel tot Ziel, dat is voor mij zo belangrijk. In mijn leven als mens, in de privé-sfeer, maar ook in mijn werk als masseur/verzorgster/begeleider.

Ik merk dat, hoe meer contactmiddelen er bestaan, hoe minder de verbinding tussen mensen ontstaat. En natuurlijk veralgemeen ik hier ook niet graag. Maar er is toch wel een zekere trend in de maatschappij van nu, waar respect, rekening houden met de ander, engagement steeds meer verdwijnt. En dit vind ik heel erg jammer.

Zelf heb ik gelukkig weinig te maken met mensen die op t laatste nippertje hun afspraak niet nakomen in de praktijk. Een noodzakelijk oponthoud kan natuurlijk altijd !!! Een belletje om me te verwittigen is dan voldoende opdat ik met alle begrip de afspraak naar een latere datum verzet. Dingen gebeuren nu eenmaal, een dringende doktersafspraak, autopech, een familiegebeuren dat dringende aandacht vraagt.... tuurlijk! Daar heb ik alle begrip voor, vanuit mijn mens-zijn. Maar ik hoor meer en meer collega's of mensen in andere beroepen zoals kappers of pedicures of andere, waar mensen om de haverklap hun afspraak afzeggen (of zelfs niet eens verwittigen) en verkiezen om een terrasje doen , omdat het nu nét mooi weer is, of om toch iets anders te doen omdat dit nu op dit moment leuker is dan je afspraak na te komen die je zélf hebt vastgelegd.

Dit vind ik jammer 😔

Voor mij zijn respect, empathie, rekening houden met anderen (zonder jezelf te verloochenen uiteraard) van groot belang.

En RESPECT is voor mij dan ook een belangrijk aspect in mijn werk.


Bij Cath&Kruid verwelkom ik elke klant met groot RESPECT voor het totale ZIJN van de persoon die ik mag masseren, verzorgen of begeleiden.

Ik neem de tijd om naar je verhaal te luisteren. In de praktijk kun je jezelf zijn, volledig en totaal zoals je bent. Je krijgt de aandacht die je écht verdient, van mens tot mens, van Ziel tot Ziel.

Een gegeven waar ik heel veel waarde aan hecht.

En misschien is het dat tikkeltje meer dat mij onderscheidt van sommige andere praktijken waar persoonlijk contact van minder belang is. Waar de nadruk ligt op "Time is Money". Waar je een zoveelste klant in de rij bent, en geen MENS met alles erop en eraan.

Dus nee, bij mij, in mijn praktijk, in mijn manier van werken, geen digitale agenda, geen afspraken maken via een berichtje op FB, maar een warm antwoord op je vragen, een persoonlijke verwelkoming en een behandeling met het meeste respect, sereniteit en sacraliteit.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat praktijken die wél met een digitale agenda werken, niet verbindend werken! O zeker niet! Ik ken er meerdere!

Maar voor MIJ lukt dit niet. Voor MIJ schept het digitale instrument hier een afstand die ik niet wil.


Dit wou ik even verduidelijken, uitleggen waarom ik werk op de manier waarop ik werk 🙂


Dan nodig ik je graag uit op het volgende Evenement:


Kruidenbeleving "Summer Vibe"

🌞🌻🌼

zaterdag 28 juni om 14h

waar je geniet van een aantal kruidendrankjes koud en warm

een koekje, stukje cake en wat chocola

Een gedicht of tekst of lied in de Summer Vibe-sfeer

Verhalen en Wist-je-datjes over kruiden en/of gebruiken


Voor deze Kruidenbeleving investeer je €45.00

Inschrijven is noodzakelijk en kan op het nummer

0465/070285

(reserveren kan van 10 t.e.m. 24 juni)


Verder meld ik graag dat ik even een rustpauze neem van

donderdag 29 mei t.e.m. maandag 9 juni. 🍀🌺🌻🌸

Ik neem van de gelegenheid gebruik om me totaal digitaal te

de-connecteren en ik sluit dan ook alle digitale kanalen af gedurende mijn verlofperiode. Tijdens deze korte pauze leg ik ook mijn gsm opzij en zul je ook telefonisch geen antwoord krijgen.

Ik ben terug bereikbaar vanaf dinsdag 10 juni, waar ik terug fris en monter voor jullie klaarsta 🧒🏼


Geniet van de pracht en de overvloed die de natuur ons momenteel geeft! Hier ga ik de komende dagen ook van genieten, tijdens mijn

12-daagse retraite 😊

Veel liefs en Hartegroet

Cath&haar kruidjes 🌱





 
 
bottom of page